Blog

Otizm ve Okul

Otizm ve Okul

Farklı gelişim gösteren çocukların ebeveynleri için, okul sürecini kurgulamalarında ve yönetmelerinde işlerine yarayacak bir dizi öneri paylaşıyoruz.

Farklı gelişim gösteren çocukların aileleri, çocukları anaokuluna ya da ilkokula başladığında kaygılanırlar. Okul yönetimi çocuğumu okula kabul eder mi? Okuldaki öğretmenler çocuğumun farkılıklarıyla baş edebilecek mi? Çocuğum akranlarıyla arkadaşlık edebilecek mi?

Farklı gelişim gösteren çocukların ebeveynlerini düşündüren bunlar gibi birçok soyut ve belirsiz kaygı daha vardır: Öğretmenler benim sorumsuz bir ebeveyn olduğumu düşünür mü? Çocuğumu terapilerine götürmek için okuldan aldığımda ne düşünürler? Özel Eğitim gereksinimi içinde olan çocuğum okulda gerekli ilgiyi, anlayışı ve sabrı bulabilecek mi?

Bu soruları soran, farklı gelişim gösteren çocukların ebeveynleri için, okul sürecini kurgulamalarında ve yönetmelerinde işlerine yarayacak bir dizi öneri paylaşıyoruz:

1) Tanı almak, süreci kolaylaştırır.
Öğrenme güçlüğü çeken ya da otizm ile ilgili zorluklar yaşayan çocuğunuz için bir uzmandan alacağınız görüş ve tanı, okulda öğretmenlerle paylaşılmalı. Resmi bir tanı, sizin çocuğunuz için somut bir adım atmaya çalıştığınızı gösterir ve öğretmeninizi işbirliği konusunda yüreklendirir.

2) Sabırlı olun.
Özellikle okulun başladığı günlerde herkes bir koşturmaca içindedir ve bu durup süreci yaşayan öğrencileri, öğretmenleri ve aileleri strese sokabilir. Okulun başladığı bu dönemde, çocuğunuzun öğretmeni ile görüşmek istemeniz de son derece doğaldır. Fakat bu dönemin öğretmen için de yoğun bir dönem olduğunu düşünerek, çocuğunuzla ilgili görüşmeyi belki telefonda, ya da gün sonunda okul çıkışında yapmayı önerebilirsiniz. Öğretmenlerin zamanına ve gün içindeki iş akışına saygı duyulmalıdır. Öğretmeninize, ihtiyaç duyduğu her an size ulaşabileceğini belirtin ve süreç içinde desteğinizi eksik etmeyeceğiniz hissettirin.

3) İlgili taraflar arasında iletişimi sağlamlaştırın.
Çocuklarınızın okuldaki öğretmenlerini ve terapistlerini bir araya getirmeye çalışın. Bu her zaman kolay olmayabilir, ama en azından okul döneminin başında, her taraf için uygun olan bir gün ve zamanda, öğretmen, terapist ve ebeveyn bir araya gelmeli ve çocuğun durumunu ve okul ortamında yaşayabileceği güçlükleri birlikte tartışmalıdır. Bu yolla belirlenecek ortak bir strateji, çocuğun okul yaşamını destekleyecek ve kolaylaştıracaktır.

Çocuğunuzun okula başlaması onun için yeteri kadar zor bir süreçtir. Olabildiğince onun yanında olmaya çalışın.

4) Çocuğunuz için gerekli olanı talep edin ve anlatın.
Farklı gelişim gösteren çocuğunuzun okul ortamında rahat etmesi için, uyum göstermek zorunda olan tek taraf siz değilsiniz. Okul yönetiminin ve öğretmenlerin de bu bağlamda sorumlulukları olduğunu unutmayın. Çocuklarınızın gereksinimlerini, gerektiğinde terapistlerinizle birlikte, öğretmene açıklamalı ve bu konuda ortak neler yapılabileceğini belirlemelisiniz.

Çocuğunuzun okula başlaması onun için yeteri kadar zor bir süreçtir. Olabildiğince onun yanında olmaya çalışın. Beslenme çantasına en sevdiği yiyecekleri koyun. Haftasonlarını, çocuklarınızın sevdiği aktivitelerle keyifli hale getirin. Zorlu zamanlar elbette olacaktır, ama süreç içinde size yardımcı olacak ve yanınızda duracak doğru insanları bulacaksınız!